Rådgivningen er direkte til barnet/den unge fra 0-18 år.
Metoderne vælges alt efter formålet og barnets alder. Der kan være tale om rådgivning og vejledning af forældre, individuelle samtaler, familiesamtaler og er det små børn, kan samtalerne foregå gennem leg.
Fælles for tilgangene/metoderne er at relationerne er i fokus - det at skabe en kontakt og derefter en relation til barnet, er første trin i processen. Desuden har vi en anerkendende tilgang. Gennem ressourcefokusering arbejder vi med at bygge relationen op blandt andet gennem succesoplevelser og afdække udviklingspotentialet.
Problemstillingerne kan dreje sig om:
- Angst
- OCD
- Depression
- Spiseforstyrrelse
- Selvskade mm.
- Traumer og overgreb
- Sorg-krise
- Børn som pårørende til for eksempel mennesker med psykisk sygdom, misbrug mm.
Vi samarbejder med:
- Folkeskoler & uddannelser
- UU
- Sundhedssystemet
- Politiet
- Rusmiddelcenter
Ungdomskonsulenter
Ungdomskonsulenterne tilbyder udvikling, forandring og behandling for unge med udfordringer. Centralt i vores indsats er relationens betydning for menneskelig udvikling, læring og trivsel. Der arbejdes blandt andet med selvværdsproblemer, sociale kompetencer, følelses- og fritidsliv.
Med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer, inddrages den unge i et respektfuldt samarbejde hvor ejerskab i eget liv vægtes højt. Der tilbydes en engageret, differentieret og fleksibel støtte i et opmærksomt og omsorgsgivende miljø, hvor ny viden og lærdom anses som en af forudsætningerne for positive forandringer. Der er altid et formål og en tanke bag de aktiviteter eller samtaler, der anvendes. Vi har fokus på en relationel og anerkende tilgang. Det er vigtigt for indsatsen, at den unge til stadighed involveres og således bliver klar til at arbejde med de sociale og emotionelle udfordringer, der opstår i livet.
Hos ungdomskonsulenterne har det brede samarbejde stor betydning. Vi søger i størst muligt omfang at gøre brug af lokalområdets tilbud – det være sig undervisnings- og uddannelsestilbud, kultur og fritidstilbud samt jobtræning i det lokale erhvervsliv eller områdets beskæftigelsestilbud.
Vil du være med i kontaktpersonskorpset?
Matchmaking
Som kontaktperson/ledsager får du mulighed for måske at blive matchet med de mange forskellige opgaver, som sagsbehandlerne i Familieafdelingen løbende henvender sig med.
Opgaverne aflønnes med enten timeløn eller honorar og vil typisk være mellem 2 og 10 timer ugentligt – afhængig af efterspørgsel og dine kompetencer og muligheder - og er altså et arbejde ved siden af dit arbejde eller studie.
Målgruppen er børn/unge fra 8 år til 18 år bosiddende i Skive Kommune.
Opgaverne kan være:
- et lyttende øre - støtte og skabe forståelse for tanker og oplevelser.
- at være den fortrolige voksne.
- styrkelse af selvværd med positive oplevelser med barnet/den unge.
- konkret lektiehjælp.
- at være sammen udenfor hjemmet - væk fra skærmen.
- at være til stede indtil forældrene kommer hjem.
- socialt samvær, hvor de sociale kompetencer styrkes.
Opgaverne varierer – dog er der garanti for oplevelser, smil og glæde.
Det forventes af dig, du har psykisk overskud og mod til at ”stå alene i marken” med opgaver, der kan være problemfyldte. Du er fleksibel og har en positiv tilgang til barnet/den unge og forældrene.
Har du interesse i at blive kontaktperson, så skriv lidt om dig selv og du indkaldes til en personlig samtale. Inden optagelsen skal du udfylde et oplysningsskema og der indhentes straffe- og børneattest.
Der er løbende optag i korpset.
Vil du bare vide mere er du også meget velkommen til at skrive. Send ansøgningen eller spørgsmål til kontaktkorpskoordinator Mette Springborg på:
Terapeutsamtale
Samtaleforløbet er et tilbud til unge, som ikke er i trivsel, er udfordret af besværlig opvækst og/eller har været udsat for traumer i større eller mindre grad. Samtalerne tilbydes ligeledes til forældre som har børn/unge med uhensigtsmæssig adfærd samt udfordringer i forhold til skolefravær eller til hele familien hvor det er blevet svært at tale sammen og forstå hinanden.
Formålet med samtalerne er at skabe selvindsigt og selvforståelse hos den unge/familien og gøre dem bevidste om uhensigtsmæssig adfærd for så at kunne blive i stand til at agere mere hensigtsmæssigt. Sammen med terapeuten skabes et tillidsfuld rum, hvor det er muligt at fortælle om det, der er svært at håndtere. Samtalerne hjælper til at få øje på den enkeltes ressourcer og hjælper til at se, hvor den enkelte kan have brug for noget ekstra. Hvor er mor og far særlig udfordret i forhold til deres barn/ ung, hvor er barnet/ den unge særlig udfordret i forhold til sine forældre. Målet er at støtte familien, der hvor problemet er, yde hjælp til selvhjælp og gøre familien selvkørende.
Pædagogisk massage
Massage kan være med til at formidle følelser som omsorg, medfølelse og bekræftelse. Den fungerer som et psykologisk/pædagogisk redskab, der giver modtageren mental og fysisk velvære, afspændthed, tryghed og nærvær.
Massagen kan bestå af tryk, varmepuder, massage/ strøg uden på tøjet eller oliemassage direkte på huden. Ligeledes kan der gives fodbad samtidig med, at modtageren får skulder, nakke og hovedbundsmassage.